Aktywna tablica
Celem rządowego programu „Aktywna tablica” jest wsparcie finansowe szkół, które umożliwia wykorzystanie w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych w celu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Dofinansowaniem w 2022 r. została objęta Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Dzierzążni. W szkole podstawowej liczne grono stanowią uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia. W ramach programu zostały zakupione:
• pomoce dydaktyczne do terapii psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się, w tym z dysleksją, dyskalkulią,
• pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym z ADHD, ADD, autyzmem,
• pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii dla uczniów mających problemy w edukacji szkolnej wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej.
Zakupione programy multimedialne i narzędzia terapeutyczne służą rozwijaniu kompetencji kluczowych z uczniami na zajęciach specjalistycznych:
- zajęciach rewalidacyjnych z uczniami z orzeczeniami o kształceniu specjalnym,
- zajęciach logopedycznych,
- zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne,
- zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych,
- zajęciach wyrównawczych w klasach 1-3 oraz 4-8 z j. polskiego i matematyki,
- terapii integracji sensorycznej,
- terapii pedagogicznej,
- terapii psychologicznej.
Nauczyciele używają do pracy komputerów stacjonarnych i laptopów jak również tablic interaktywnych oraz rzutników, w które wyposażona jest każda klasa lekcyjna. Zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, a tym samym możliwość wykorzystania nowych technologii w procesie kształcenia, będą niezwykle korzystne dla różnych aspektów rozwoju kompetencji oraz umiejętności uczniów i nauczycieli.